تدریس یکی از مهمترین و سخت ترین مشاغل است و لازمه ی شروع و ادامه ی این کار برخورداری از چند فاکتور مهم است. در این مقاله قصد داریم راجع به اینکه چگونه می توانیم یک معلم زبان انگلیسی شویم، مسیرهایی که باید طی کنیم و ویژگی های لازم برای یک معلم زبان انگلیسی خوب شدن را ارائه دهیم. در ادامه این فاکتورها را برای شما توضیح خواهیم داد.
یکی از مهمترین فاکتور ها، تسلط کافی داشتن روی دانشی است که قصد دارید به دانش آموزان انتقال دهید. حال اگر شما بخواهید یک معلم زبان انگلیسی شوید، باید به زبان انگلیسی، گرامر، لهجه و تلفظ صحیح آن کاملا مسلط باشید تا بتوانید اطلاعات خود را در اختیار دانش آموزانتان قرار دهید.
فاکتور بعدی که از نظر اهمیت با فاکتور اول برابری می کند، صبور بودن معلم است. اگر قصد دارید وارد عرصه ی تدریس شوید، بخاطر داشته باشید که ویژگی اخلاقی صبر را در خودتان تقویت کنید، زیرا شما قرار است در طول ترم ها و سالهای مختلف با افراد مختلفی که دارای فرهنگ های متنوع، اخلاقیات گوناگون و در سنین متفاوت هستند در ارتباط باشید و باید توانایی مواجهه با هر نوع رفتار زشت و زیبا از طرف آنها را داشته باشید و بتوانید بهترین واکنش را از خود نشان دهید. زیرا معلم شدن تنها تدریس خشک و بی روح کتاب های مختلف نیست و شما باید با زبان شیوا و بیان خوب اطلاعات خود را با دانش آموزان به اشتراک بگذارید.
سومین فاکتوری که یک معلم توانمند باید از آن برخوردار باشد، به روز کردن اطلاعات و دانشی است که در دوران تحصیلش کسب کرده است. به این معنا که معلم زبان انگلیسی یا هر معلمی باید مطالعات مستمر در زمینه ی کاری خود داشته باشد تا بتواند اطلاعات خود را به روز نگه دارد.
بعد از کسب این فاکتورها حالا نوبت به مسیری که باید طی کنید تا بتوانید در یک مدرسه، آموزشگاه یا به شکل خصوصی به یک معلم زبان انگلیسی تبدیل شوید ، می رسد.
معلم زبان انگلیسی شدن در مدرسه
یکی از روشهای معلم زبان انگلیسی شدن، ورود به دانشگاه فرهنگیان و تحصیل در رشته آموزش زبان انگلیسی است. برای پذیرش در این رشته تحصیلی ، داوطلبان باید در کنکور زبان شرکت نمایند و پس از کسب رتبه و تراز لازم و شرکت در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان با حداقل سن ۱۷ و حداکثر ۲۲ پذیرش شوند. دلیل محبوبیت رشته دبیری زبان دانشگاه فرهنگیان در میان داوطلبان کنکور زبان ، صرف نظر از اینکه داوطلب به زبان انگلیسی و تدریس کردن علاقه مند است ، مزایای دانشگاه فرهنگیان است. این دانشگاه ، برای فارغ التحصیلان خود شرایط استخدام رسمی را مهیا کرده است و دانشجویان پس از 4 سال تحصیل ، به استخدام رسمی آموزش و پرورش در می آیند.
معلم زبان انگلیسی شدن از طریق شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
وزارت آموزش و پرورش هر ساله آزمونی را برگزار می کند و طی آن نیروهای جدیدی را استخدام می نماید. افراد برای شرکت در این آزمون، حتما باید دارای شرایطی عمومی و شرایطی خصوصی باشند. این شرایط، پیش از ثبت نام در دفترچه بیان خواهد شد که افراد باید دفترچه را دانلود کرده و آن را به خوبی مطالعه نمایند. در صورت عدم وجود حتی یکی از شرایط استخدام آموزش و پرورش، افراد نمی توانند در آزمون استخدامی این ارگان ثبت نام نمایند.
یکی از شرایط مهم آن داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در یکی از رشتههای زبان انگلیسی یا دبیری زبان انگلیسی است. پس از شرکت در آزمون کتبی و به شرط قبولی در آن، به صورت چند برابر ظرفیت برای مصاحبه ی علمی معرفی خواهید شد. در روز مصاحبه، معاینات پزشکی نیز انجام خواهد شد. چنان چه در عبور از مرحله ی مصاحبه ی علمی و معاینات پزشکی، موفق شوید، نوبت به گزینش میرسد. در نهایت در صورت تایید نتیجه ی گزینش، لازم است یک دورۀ یک ساله ی مهارتآموزی را نیز در دانشگاه فرهنگیان طی کنید و سپس استخدام خواهید شد و در محل پذیرفته شده توسط آموزش و پرورش با تعهد ۱۰ ساله خدمت خود را آغاز خواهید کرد.
جذب معلم زبان حقالتدریس
برای معلم شدن به صورت حق التدریس کافیست به ادارۀ آموزش و پرورش منطقه ی خود یا مدارس مورد نظرتان مراجعه کنید و درخواست تدریس خود را مطرح نمایید. این مدارس در صورت نیاز به خدمات شما، برای تدریس از شما دعوت به عمل خواهند آورد. در واقع معلمان حق التدریس، معلمانی هستند که بدون تعهد از سوی آموزش و پرورش و به منظور جبران کمبود معلم، در مدارس مشغول به کار می شوند.
مدرس زبان شدن در آموزشگاه ها
یکی از مهمترین مدارکی که تقریبا تمام آموزشگاه ها از شما درخواست می کنند داشتن مدرک معتبری مبنی بر گذراندن دوره های تربیت مدرس یا همان TTC است. مدرک TTC را می توانید با شرکت در دوره های تربیت مدرس در آموزشگاه های معتبر کسب کنید. شرایط کاری در آموزشگاه های مختلف متفاوت است. برخی از آنها تنها یک مدرک دانشگاهی مرتبط با زبان انگلیسی از شما درخواست می کنند. برخی دیگر از آموزشگاه ها، مدارک آیلتس و تافل با نمره ی قابل قبول را از شما می خواهند.
اما تمام آموزشگاه ها به یک اصل معتقد هستند، اینکه در کنار تمام این مدارک با انجام مصاحبه و دمو( برگزاری کلاس به صورت نمایشی) توانایی شما را هم از نظر سطح زبان انگلیسی و هم از نظر مدیریت کلاس بررسی می کنند و در نهایت یک یا دو کلاس را به مدت یک ترم در اختیار شما قرار می دهند تا بعد از اتمام ترم در صورت رضایت دانش آموزان و گرفتن فیدبک خوب از کار شما، برای ادامه ی کار با شما تصمیم گیری خواهند داشت.
دوره های CELTA
بجز دوره یTTC دوره ی دیگری برای تربیت مدرس به نام CELTA وجود دارد. این دوره فقط توسط دانشگاه کمبریج برگزار می شود و به همین دلیل از درجه اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. دوره های دیگری مانند TESOL هم از دسته دوره ها و مدارک آموزش زبان انگلیسی است که برای کار در حوزه تدریس بسیار مفید می باشد.
معلم خصوصی زبان انگلیسی شدن
یکی دیگر از راه های معلم زبان شدن، معلم خصوصی به شکل حضوری یا آنلاین است. به دلایل مختلفی مانند مهاجرت، تقویت مهارت های انگلیسی یا حتی رفع مشکلات درسی زبان انگلیسی خانواده ها حاضرند برای پیشرفت فرزندانشان به معلم های خصوصی زبان مبالغ بالایی پرداخت کنند. اگر جدای از علاقه به تدریس، به دنبال درآمد بالا برای گذران زندگی خود هستید به جرات میتوان ادعا کرد که از طریق تدریس خصوصی زبان می توانید به هدف خود برسید. اما مد نظر داشته باشید که برای تدریس، نیاز به آموزش شیوه تدریس مهارت های مختلف دارید تا بتوانید یک مدرس متبحر شوید. به همین دلیل توصیه می شود حتما دوره تربیت مدرس را بگذرانید و سپس شروع به فعالیت نمایید.
در آخر با توجه به مطالب بالا قطعا متوجه شده اید که شغل معلمی اصلا کار راحتی نیست و در کل علاقه به تدریس افراد را در این حیطه ی کاری نگه می دارد. صرف داشتن مدرک تحصیلی، آموزشگاهی یا بین المللی زبان بدین معنا نیست که می توانید تدریس را به عنوان شغل خود انتخاب کنید. زیرا در امر تدریس گاهی شما برای انتقال دادن یک مفهوم بسیار ساده باید بقدری خلاقانه و هوشمندانه تلاش کنید تا تمامی دانش آموزان مفاهیم را درست و دقیق یاد بگیرند.
در این مسیر آموزش خلاقانه است که تفاوت یک معلم خوب یا معمولی را مشخص میکند. یک معلم عالی به ظرفیت و سرعت یادگیری تک تک دانش آموزانش آگاهی دارد و براساس این معیارها آموزش را پیش می برد. یک مدرس آگاه نباید با توقعات خارج از توان شاگردان و وارد کردن اضطراب و نگرانی به دانش آموزانش، علاقه آن ها را به یادگیری از بین ببرد. همیشه تشویق و استفاده از قابلیت های زبان آموزان است که بهترین نتیجه را به ارمغان می آورد.